joomla social share plugin

FINL0001  sweden  russia

frlarge
  german  unionjack300

Kaustisen musiikkilukio on ollut edelleen lukuvuonna 2015-16 mukana Svenska nu -verkoston Dream academy -hankkeessa. Kyseessä on musiikkilukiolaisten kohtaaminen pohjoismaisen musiikin merkeissä ja ohjaajina tapaamisissa ovat toimineet muusikko Fredrik Furu ja tuottaja Jimmy Westerlund Suomesta. Hanke on ollut tänä vuonna yhteispohjoismainen ja olemme tehneet yhteistyötä ruotsalaisen Spyken-lukion kanssa vierailullamme Lundissa.

Lisäksi toukokuussa järjestettiin Maarianhaminassa workshop ja yhteiskonsertti, jossa Kaustisen ja Lundin ryhmien lisäksi oli mukana opiskelijoita ja opettajia Puolalanmäen lukiosta Turusta ja maarianhaminalaisen musiikkilinjan (Ålands Folkhögskola) kokoonpano ohjaavine opettajineen.

Kaustisen musiikkilukiosta näillä opintomatkoilla mukana olivat Antti Ala-Kortesmaa, Antti Karjula, Ella Lampela, Oona Muurinen ja Juho Sneck sekä opettajat Markus Luomala ja Jaana Mäkelä.

------

Lund 8.-12.2.2016

"Lähdimme Lundiin hyvillä mielin, sillä olimme saaneet biisimme esitysvalmiiksi ennen reissua. Aamu oli aikainen, mutta saavuimme Lundiin jo aika ajoissa ja Spykenin kitaraopettaja "rokkaava mies Inko" oli meitä jo vastassa. Odottelimme opettajienhuoneessa hostejamme jännityksellä. Tapaaminen oli mukava ja esittelimme itsemme ruotsiksi. Seuraavana päivänä aloitimme äänittämisen. Esitimme oman biisimme, mutta koska Spykenin biisi oli sen verran vaiheessa, he aloittivat äänityksen. Heidän biisinsä oli punkbiisi, johon Snegster soitti lopulta rummut, ja Antti Ala-Kortesmaa kitarasoolon. Kävimme jo ensimmäisen päivän aikana useasti kahvilla, mitä kutsuimme ruotsalaisittain "fika". Seuraavana päivänä oli meidän vuoromme äänittää. Ensin äänitimme pianon, sitten laulun, rummut, basson ja lopuksi kitaran. Päivä oli tiivis ja omaa biisiä tuli soitettua paljon. Illalla menimme jälleen "fika" yhdessä oppilaiden, Furun ja Westerlundin kanssa. Kaikenkaikkiaan reissu oli antoisa ja hieno kokemus. Ainakin meillä oli hauskaa."
Oona Muurinen

Åland 16.-20.5.2016

"Mietimme ruotsinkielisen biisin konserttia varten. Biisiksi valittiin Bo Kaspers Orkesterin Diskotek. Biisi on funk tyylilajiltaan. Menimme Ahvenanmaalle lentokoneella Helsingin kautta. Odotimme Helsingissä viisi tuntia. Lensimme samalla lennolla ruotsalaisten kanssa. Kun pääsimme Ahvenanmaalle, bussi oli jo odottamassa. Bussi vei meidät ja ruotsalaiset suoraan majoituspaikkaan, ja saimme tutustua muihin soittajiin. Meidät oli sekoitettu turkulaisten lukolaisten kanssa kahden hengen huoneisiin. Paikka oli kansanopisto. Saimme joka aamu laadukkaan aamupalan.

Treenasimme Alandica-musiikkitalolla muutaman kerran, mutta ruotsalaiset ja turkulaiset treenasivat suurimman osan ajasta. Meille jäi paljon vapaa-aikaa käydä tutustumassa kaupunkiin.  Ahvenanmaa oli todella omalaatuinen paikka. Tuntui aivan niinkuin olisi toisessa valtiossa. Söimme joka päivä Dino's bar-nimisessä paikassa. Saimme siis todella laadukasta ruokaa. Tiistai-päivä kului pääosin treenaillessa omia kappaleita ja keskustan pääkatuun tutustuessa, Sneckosen treenaillessa projektin kahden muunkin bändin kanssa."
Juho Sneck ja Antti Karjula

Kaustisen musiikkilukio

Meerbuschintie 1

69600 KAUSTINEN
Sähköposti: Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.